|
Gamle biler er spændende/sådan startede det
|
|
Året var 1987.
Hos Lada forhandler
Ole Hermansen Sønderborg Autoværksted Grammegårdsvej Aakirkeby findes en enestående samling af veteranbiler, motorcykler,
scootere, cykler, motorer, værktøj og maskiner, modelbiler og -fly. |
|
|
Ole Hermansen med den fine Ford-A, der var den første
bil i samlingen. |
|
|
Engelske sportsvogne
Han har ikke ambitioner om at trække sig tilbage fra bil-branchen
for at hellige sig arbejdet som museumsdirektør.
Ole Hermansen har en forkærlighed for engelske sportsvogne.
Bil-samlingen omfatter således flere Triumph'er, MG'er og en enkelt
Morgan. Men han lægger også vægt på, at bilerne i samlingen har
bornholmsk islæt.
Flere af bilerne i samlingen har således bornholmske historier bag sig.
Born-holms første NSU Prinz står i museumshallen sammen med Th. Madsens Ford Y varebil fra 1936. Th. Madsen var biavler i Aakirkeby.
I 1936 købte han varebilen for 3.300 kr. Han nåede at køre 100.000 km. i
bilen, inden han døde i 1987. Ole Hermansen som stort set ikke har rørt
bilen, inden den blev placeret i udstillings-hallen.
Men ud over biler med bornholmske aner, indeholder museet
også biler og motorer, som er enestående i Norden. En Belsize fra 1911
kun i endnu et eksemplar i Norden og en Harley Davidson motorcykel fra
1919 er der heller ikke mange af
Ole Hermansen med sin Alvis TJ-12/50 1931 og Harley Davidson 1919
Den 4 juni får deltagere i veteranløbet "Styrkeprøven",
der er et nordisk løb for biler fra før 1925, lejlighed til at se det
nye bilmuseum på Bornholm, mandag den 5 juni åbnes dørene så for alle
andre. VETERAN-MESTEREN
Juli 1998 kom Ektra Bladet på besøg de skrev:
I virkeligheden er Ole Hermansen et af de
største paradokser i dansk bil-hi-storie.
Han har levet et helt liv med Lada-biler - bestemt ikke nogen glorværdig
karriere, snarere et spørgsmål om hårdt arbejde. Men ved siden af har
han opbygget en af Danmarks mest fantastiske samling køretøjer.
Motorcykler - og specielt biler, hvoraf enkelte er så unikke, at de må
betrag-tes som Ladaens evige modsætning: Legender snarere end
transportmidler. |
|
Det er ganske almindelige biler der laves
på Sønderborg Autoværksted, men Ole Hermansen har en hobby, han samler
på gamle køretøjer, motorer m.m.
Ole Hermansen blev selvstændig i 1965.
Han har altid interesseret sig for gamle biler og motorcykler, men
begyndte først at samle på dem i 1975, da han havde købt en Ford-A fra
1930. Det er en ægte bornholmer, der har kørt i Bodilsker i alle sine dage, og den kører stadig perfekt.
Der er meget stor interesse for gamle
biler og motorcykler på Bornholm. De gamle køretøjer er blevet
passet og plejet, og et interessefællesskab førte til oprettelse af
Bornholms Motor-veteraner, som fejrede tiårs jubilæum sommeren 1986. Ole
Hermansen har samlet flere biler, motorcykler, knallerter,
scootere og en "bedstemorcykel" som kunne være fra i går, men
den er original - ca. hundrede år gammel.
Prestigebilen
Der er mange rariteter blandt bilerne. En af dem er en BMW fra 1938.
Dengang, som nu, var der prestige i dette bilmærke, på dette tidspunkt
kostede den det samme som et parcelhus, skønt dens køreteknik faktisk ikke
havde bedre egenskaber eller mere luksus end gennemsnitsbilen fra samme
årgang. Købekontrakten er noget særligt. Det er en lovprisning af bilens
egenskaber, og så står der ikke venlig hilsen, men Heil Hitler til
sidst. Ole Hermansen har købekontrakten så man kan studere den nærmere.
|
|
|
|
|
|
|
|
Året 1989
Lada-forhandler laver
Bornholms første bilmuseum |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BMW 326 årg.1938 motoren er 6 cyl, 1,9 l og yder 55
hk.
Den kan køre 115 km t.Museet
Der findes en enestående samling af gamle modelmotorer, -biler og
-fly i udstillingslokalerne. Ved mange af tingede er der udarbejdet
plancher,
Der er et lille gammeldags værksted med en Svendsen
motor, årg. 1912 fra fabrikken i Neksø
"Det, der er så spændende med disse gamle biler, er
foru-den selve det tekniske, den historiske værdi, som fortæller os om
de forhold, der var i gamle dage," fortæller Ole Hermansen.
Arbejdet med bilerne hos mekanikeren var rigtig "meka-nisk". Når et dæk
skulle pumpes op, foregik det ikke med trykluft, men med håndkraft.
"Arbejdet i dag er blevet let-tere, men principperne er stadig de samme," |
|
|
|
|
|
|
|
MG 1954 |
|
Belsize 1911 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rolls-Royce |
|
|
|
|
Mandag den 5 juni åbner Ole Hermansen sin enestående
samling for offent-ligheden.
Mange bornholmere og turister vil kende Ole Hermansen fra
veteran rallyer på Bornholm. Han stiller gerne op med sin Ford A fra
1930 eller en af de andre rariteter, han gemmer på. Men de færreste ved,
at Lada-forhandleren på Sønderborg Auto gemmer på et helt museum af
biler motor-teknik, værktøj og tilbehør.Jeg har samlet på gamle bil og motordele hele mit
liv. Men min første re-staurerings-opgave tog jeg fat på i 1973, da jeg
fik fingre i en Ford A fra 1930. Ford'en blev restaureret til den stod
som ny og siden fulgte andre bi-ler. Ole Hermansen kastede sin kærlighed
over engelske sportsvogne, som i dag udgør en stor del af samlingen på ca. 25 biler, lige så mange motor-cykler og stationære motorer.
Bygget op gennem årene
Men ud over selve køretøjerne, har Ole Hermansen gemt, bevaret
og sam-let på alt gammelt værkstedsudstyr, reklamer, vejskilt og
lignende. Til sam-men giver de et enestående billede af hele miljøet
omkring bil-teknikkens ungdom.
I sin egen samling har Ole Hermansen gennem årene hygget sig med ikke
bare at restaurere men også at præsentere sin samling på pædagogisk vis.
Alt er siden 1973 blevet placeret og hængt op sirligt præcist i en
opvarmet bygning lavet til formålet. |
|
|
|
|
|
|
Ole Hermansens samling findes i en
udefra set helt ubetydelig bygning syd for Aakirkeby på Bornholm - kun
et diskret skilt viser vej. Der er meget andet end biler, motorcykler, motorer, der er fjernsyn, radioer, telefoner og
båndoptagere, m.m. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|